Aalst 3 mei 2020

 

Beste ouders en atleten,

 

In het kader van de recente corona epidemie kunnen/mogen we nog geen groepstrainingen aanbieden. Ook is het niet de bedoeling dat er samen getraind wordt. Zo moeten we creatief te werk gaan om onze conditie een beetje te onderhouden.

Aangezien er voorlopig nog geen groepstrainingen mogen aangeboden worden, kunnen we enkel trainingen in groepjes van 3 dezelfde atleten aanbieden en dit voor de categorieën vanaf cadet en ouder. Dit in samenspraak met de trainer.

Het spreekt vanzelf, dat indien je je niet goed voelt en een komende verkoudheid/griep voelt opkomen, dat je niet naar buiten gaat, dit om een eventuele virus over te zetten naar andere mensen. Dit in het kader van de algemene volksgezondheid.

Vanzelfsprekend, wanneer er versoepelingen komen van de Nationale Veiligheids Raad, zullen deze ook opgevolgd worden door de federatie en zullen deze doorgegeven worden naar de clubs.

De Vlaamse Atletiek Liga heeft algemene richtlijnen

(http://www.atletiek.be/admin/storage/main/atletiek-exit-strategie-algemeneinformatie.pdf) en specifieke richtlijnen

(http://www.atletiek.be/admin/storage/main/atletiek-exit-strategie-specifiekeinformatie.pdf)

opgesteld die de atletiekclubs ondersteunen bij de voorbereidingen van de heropstart van de trainingen.

We zijn echter ook gebonden aan de plaatselijke overheid, die ons de nodige instructies heeft gegeven. Hieronder kan je deze doorlezen.

 

Door de onderstaande instructies strikt na te leven komen we uit deze moeilijke situatie. SAMEN kunnen we dit!

 

Ik wens jullie een goede en veilige training.

Alvorens de trainingen op de piste aan te vatten gelieve dit grondig door te lezen.

 

 

 

Wat kan er vanaf 4 mei 2020?

Vanaf 4 mei mag je opnieuw contactloze sporten beoefenen in de buitenlucht met maximaal twee personen, naast de mensen die onder hetzelfde dak wonen, op voorwaarde dat fysieke afstand altijd gerespecteerd wordt. Dat wil zeggen dat naast wandelen, lopen, fietsen, joggen, skaten, je oa opnieuw mag tennissen, golven, vissen en petanque spelen.

 

Opmerking: het gaat over groepjes van 3 steeds dezelfde personen. Dus 1 trainer kan aan max 2 atleten training geven. De andere atleten mogen per 3 trainen maar zonder trainer dan, met steeds in acht neming van de geldende veiligheidsvoorschriften!(social distancing, ontsmetting,...). Per groep van 3 wordt er een atleet aangeduid die erop waakt dat deze strikt worden nageleefd.

 

Geldende maatregelen voor de atletieksite in Aalst

 

De algemene principes blijven uiteraard ook van kracht, zoals wie verkouden is, hoest, keelpijn of andere ziekteverschijnselen heeft, moet thuisblijven of wordt naar huis gestuurd.

 

Uiteraard willen we dat steeds iedereen kan sporten in een veilige omgeving en werden er enkele voorzorgsmaatregelen genomen. Voor de atletieksite gelden volgende afspraken:

 

  • Enkel sportclubs mogen de site huren binnen de openingsuren.
  • Er dient minstens 48u op voorhand gereserveerd te worden, in samenspraak met uw trainer, via de secretaris This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . Onze vaste cluburen zijn geannuleerd Tot nader order. Geef dus duidelijk weer in je reservatieaanvraag wanneer je wenst te reserveren. (begin-en eind uur).
  • Na elke reservatie wordt er telkens een halfuur voorzien waarin de toezichters alles kunnen ontsmetten.
  • Men kan volgende zones huren: piste – verspringen – speerwerpen – kogelstoten/ discuswerpen. Dus hoog en polsstok zijn voorlopig niet toegelaten. Noteer in je reservatieaanvraag duidelijk welke zones je wenst te reserveren.  
  • Per zone is er telkens 1 trainer met 2 dezelfde(*) leden toegestaan. Dat wil zeggen dat er maximaal 12 sporters tegelijk op de site zijn. Dus met andere woorden op hetzelfde tijdstip mogen er max. 3 lopers + 3 verspringers + 3 speerwerpers + 3 atleten voor kogel/discus op de piste zijn. Opgelet dit is voorlopig enkel geldig voor atleten vanaf cadet en ouder.

Ook moeten we er de nadruk op leggen dat we zeker zijn dat de atleten naar de training (op tijd) komen; en dat ze op het laatste niet afzeggen, dat zou zonde zijn voor de (voorlopig) weinige tijd en mogelijkheid we hebben om training te geven.

 

(*) Uittreksel van Belgisch staatsblad van 30/04/2020

- wandelingen en fysieke activiteiten in open lucht die geen fysieke contacten impliceren, alleen of in het gezelschap van personen die onder hetzelfde dak wonen en/of in het gezelschap van maximum twee, steeds dezelfde, andere personen, met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon;

 

 

Je dient een eigen kogel/discus/speer te gebruiken. Op de piste mogen max 10 horden gebruikt worden. Deze dien je na gebruik zelf te ontsmetten. Estafette (stok doorgeven) wordt nog niet toegelaten.

 

Specifieke richtlijnen per discipline / soort training:

  • Stretching / stabilisatie / conditie:
  1. oGeen gebruik van balustrade / rekstok.
  2. oAtleten moeten matje van thuis meenemen en hierop hun grondoefeningen doen, indien niet mogelijk moeten matjes van de vereniging worden ontsmet voor aanvang training.
  • Kracht:

o    Bij voorkeur 1 atleet per halter en/of toestel gedurende de hele training, indien toch gewisseld materiaal ontsmetten. o       Atleet zet zelf de gewichten erop.

  • Sprint:
  1. o1 startblok per atleet per training, de atleet/trainer haalt de startblok en zet hem zelf terug na ontsmetting. o Verbod op aflossingen.
  2. oHou minstens 1 baan vrij tussen de atleten.
  • Horden:

o    1 persoon (bij voorkeur trainer) zet alle horden, past ze aan en zet ze terug (of 1 atleet rijen 1&2, de volgende rijen 3&4,…). Ontsmetten na gebruik.

  • Werpen:
  1. oElke atleet neemt indien mogelijk zijn eigen werptuigen mee, of krijgt gedurende de hele training één of meerdere werptuigen toegewezen. De atleet haalt deze tuigen en zet deze zelf terug na ontsmetting
  2. oGeen medecinebalworpen naar elkaar, bij voorkeur tegen een muur. o Elke atleet gebruikt eigen handdoek, magnesium,…
  • Hoogspringen:
  1. oEnkel de trainer mag de staanders hoger/lager zetten. o De lat/rekker opleggen gebeurt steeds door dezelfde atleet aan dezelfde kant. o Geen landing met aangezicht op de mat, zoveel mogelijk landen op de voeten.
  2. oIndien flop en training met meerdere atleten: na elke sprong desinfecterende spray op de mat en handen ontsmetten.
  • Verspringen: o Altijd dezelfde persoon die de hark of meter vastneemt.
  • Polsstokspringen:
  1. oEen stok mag per training maar door één atleet gebruikt worden. o Enkel de trainer mag de staanders hoger/lager zetten. o De lat/rekker opleggen gebeurt steeds door dezelfde atleet aan dezelfde kant. o Geen landing met aangezicht op de mat, zoveel mogelijk landen op de voeten.
  2. oIndien landing op rug en training met meerdere atleten: na elke sprong desinfecterende spray op de mat en handen ontsmetten.
  3. oElke atleet gebruikt eigen magnesium,…
  • Midden/Lange afstand:
  1. oLoop alleen, niet hazen.
  2. oLoop in banen met een lege baan er tussen.
  3. oRespecteer de tussenafstand tussen de atleten bij gebruik zelfde baan (minimum 5 meter).

 

  • Gelieve niet te leunen/stretchen tegen de omheining.

 

  • Bij start van je training verwittig je telefonisch de toezichter van je aankomst via het nummer 0470/92 02 65. Hij zal de poorten van de site openen. Ben je te vroeg? Dan kan er gewacht worden in de wachtzone.
  • De toezichter ontsmet na elke reservatie de poorten.
  • Hou steeds voldoende afstand, was je handen bij thuiskomst laat geen afval achter op de sportsite.

 

De toegang tot kleedkamers, sanitaire en de cafetaria is nog altijd verboden. Ook heft de politie pas op 11 mei 2020 het parkeerverbod in de Frans Blanckaertdreef.

EA is niet verantwoordelijk voor eventuele besmettingen!!

 

 

Hou jullie veilig,

 

Jos Jacobs

Secretaris Koninklijke Atletiekclub Eendracht Aalst

 

0483/263.000